The Moment of Truth: Bijna Tentamentijd - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu The Moment of Truth: Bijna Tentamentijd - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

The Moment of Truth: Bijna Tentamentijd

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

04 Februari 2014 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

Na tien wat heftige dagen vol sneeuw en bezoek uit Nederland is het normale leven nu weer begonnen. Nog kleine twee weken te gaan en dan zijn mijn colleges alweer voorbij, moet ik helaas alweer afscheid nemen van een huisgenootje en staan al gauw mijn tentamens op me te wachten. Aangezien het daarna nog kan zijn dat ik herkansingen heb, blijf ik wel het volledige semester hier en zal ik op 1 april weer terugrijden naar Nederland. Aangezien mijn tentamens er dus aankomen, zal ik de aankomende drie weken iets minder sociaal zijn en vond ik het wel een goed idee voor nog een snelle update. Dus bij deze!
Twee weken geleden werd ik wakker en lag er best wel een pak sneeuw buiten. Minder, aangezien ik niet echt fan ben van het winterweer (misschien is Berlijn qua winterweer niet echt mijn beste keus).. Gelukkig was het ov de sneeuw wel redelijk gewend toen ik woensdag weer vroeg op moest en richting college ging. Gelukkig hebben ze hier wel goede veegdiensten, waardoor de stoepen ook best goed waren schoongemaakt. Helaas vond mijn lichaam het minder aangezien ik al gauw ziek werd en met flinke koorts en een keelontsteking rondliep. Maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken voor vrijdag, want Lisette stond om 11 uur op Berlin Hauptbahnhof, klaar voor een kleine week Berlijn!
Zaterdag hebben we toch maar de kou getrotseerd en heb ik haar de standaard Berlijnse bezienswaardigheden laten zien. Verder kwamen we ook niet, aangezien we beide bijna bevroren waren. Zondag gingen wij in de vrieskou toch maar eropuit: op zoek naar het Spreepark. Dit is een oud pretpark die in 2001 is gesloten, maar nog steeds bestaat. Bleek dat je daar dus helemaal niet zonder begeleiding naar binnen mocht en we bijna een bon aan onze broek hadden hangen.. Maar uiteindelijk wel goed gekomen, maar wel vriendelijk het terrein afgebonjourd..
Maandag gingen wij een oude Tweede Wereldoorlogse bunker bezoeken, wat best wel een heftig verhaal was. Dus uiteraard moest er daarna maar een beetje worden gewinkeld. Dinsdag nog de Berliner Dom in geweest wat best wel een huge bouwwerk is en best wel wat trappen richting de koepel telt. Daarna hebben wij nog de East Side Gallery bekeken, wat een oud stuk van de muur is dat is beschilderd door verschillende kunstenaars. Het ene kunstwerk was ontzettend mooi en de andere was werkelijk afzichtelijk.
Woensdag ging helaas mijn wekker weer vroeg omdat ik college had en daarna hebben we het maar rustig aan gedaan omdat we beide nogal ziek aan het raken werden. Donderdag was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen van Lisette, die als het goed is nu haar koffers aan het pakken is voor Brighton. Dus dit tripje paste nog nét in de planning!
Vrijdag stond het volgende bezoek alweer op de stoep: Fija en mama! Aangezien ik die ochtend zelf nog flinke koorts had, had ik mezelf volgepropt met medicijnen zodat ik in ieder geval niet te ziek was als zij aan zouden komen. In het weekend hebben wij alle belangrijke hotspots van Berlijn bekeken en vooral ook lekker gegeten en gedronken. Aangezien Fija voor het laatst in Berlijn was geweest toen de muur er nog stond, was er wel het een en ander veranderd.
Maandag (gisteren) was het helaas alweer tijd om dag te zeggen tegen hen en begon het echte leven weer: leren voor tentamens. Inmiddels heb ik net mijn samenvatting van een vak afgemaakt en het is een zeer mooie creatie geworden van 37 bladzijdes. Dus dat wordt leven in sociaal isolement voor de aankomende tijd. Daarom hebben Steph en ik gister nog maar even lekker in A18 onze standaard glaasjes prosecco gedronken en even lekker gegeten!
Inmiddels weet ik dat ik nog drie weken even keihard moet werken en hopelijk is het dan allemaal afgelopen met het harde werken en heb ik mijn vakantie wel verdiend! Ik zal kijken of ik vanavond de foto's nog op facebook kan plaatsen van de afgelopen bezoekjes.
Voor nu was dit het dan weer. Ik zal wel weer een update plaatsen als tentamenperiode over is..
Voor nu heel veel liefs vanuit Berlijn!
Stefanie

Tags: exchange, Berlijn, FUB

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 3633

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: