And we're back! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu And we're back! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

And we're back!

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

05 Januari 2014 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

I'm back in Berlin! Na twee weken in Nederland te hebben gezeten, was het voor mij eergisteren weer tijd om terug naar Berlijn te gaan. Lekker vijf uur lang in de trein hobbelen op weg naar exchange deel 2: nog drie maanden rondhangen in Berlijn!
Ik heb werkelijk waar een top tijd gehad in Nederland en heel veel mensen gezien, maar het voelde ook wel vreemd. Het leek helemaal niet alsof ik 3 maanden was weggeweest, het leek eerder drie weken.. Zo ook toen ik vrijdag weer terug ging.
In de trein zelf voelde het een beetje vreemd. Aangezien iedereen in Nederland zo ongeveer nu terugkomt van exchange en eind januari weer in Tilburg begint en ik nog drie maanden iets heel anders ga doen. Ook voelde het ook wel weer fijn om te weten dat ik mijn huisgenootjes na 2 weken weer zou zien. Ik woon nu al drie maanden 24/7 met ze en om ze dan 2 weken niet te zien, was toch beetje apart.
Eenmaal aangekomen in Berlijn had ik uiteraard de trein net gemist, waardoor ik zeker 20 minuten langer onderweg was met ov omdat ik nu met de s-bahn naar huis kon gaan.. Uiteraard miste ik daardoor ook nog de bus en stond er geen taxi klaar: Willkommen in Berlin zeggen we dan! Uiteindelijk kwam de bus na 20 minuten wachten opdagen en was ik nog redelijk op tijd thuis. Thuis wachtte mijn huisgenootje steph me al op, wat wel fijn was, want we hadden elkaar toch wel gemist en moesten toch even bijpraten over hoe het allemaal thuis was geweest.
En de dag erna was het gelijk back to reality: op exchange moet je helaas ook studeren.. Aankomende vrijdag heb ik mijn eindpresentatie van duits, die ik samen met twee andere meisjes geef. Er moest toch nog wel het een en ander doorgesproken worden en oa de powerpoint moest nog worden gemaakt.
Inmiddels ben ik wel weer goed in mijn ritme en klinkt de tijd dat ik in Nederland was ook weer ver weg (heel vreemd..). Mijn koffer is uitgepakt en opgeborgen, mijn studieboeken zijn alweer open geweest, mijn luidruchtige bovenbuurman Meneer de Olifant is ook weer flink aan het stampen, de ergernissen over het internet zijn ook alweer terug (ze mogen blij zijn als ik mijn woede nog drie maanden beheers en de zender er aan het einde van mijn exchange nog hangt), en uiteraard zijn de eerste biertjes ook alweer gedronken! Gelukkig kreeg ik vandaag nog wel een hele motivatiefactor erbij: ik heb zowaar een voldoende gehaald voor mijn midterm van vlak na sinterklaas. Zelfs zo dat ik op het tentamen omgerekend een 2 moet halen om deze studiepunten binnen te halen. Eerste tentamen in het Duits halen: check!
Via deze weg hoop ik jullie nog drie maanden te mogen laten meegenieten van al mijn avonturen hier! De datum van vertrek terug naar Nederland is inmiddels ook al vastgesteld: het laatste weekend in maart zal ook mijn laatste weekend hier zijn. Maar gelukkig is dat nog best ver weg, want ik ben nog lang niet klaar hier!

Voor nu zeg ik alvast: gute Nacht und bis später!

Liefs Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 3643

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: