Family time - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu Family time - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

Family time

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

06 December 2013 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

Ja hoor daar zijn we weer: tijd voor een update! Inmiddels zit ik alweer ruim 2,5 maand bij de buren en het bevalt me allemaal wel prima. Het is niet de meest relaxte exchange van beetje luieren, veel reizen en je punten zomaar halen, maar dat maakt het er niet minder leuk op ;)
Sinds Iris weer richting Parijs is gegaan moest ik eerst flink wat studiewerk inhalen. Ik moet het hier allemaal wel goed bijhouden, want ik studeer minder snel als thuis. Eenmaal een achterstand betekent tot het einde van het semester ongeveer een achterstand voor mij. But who cares: weekendje hard werken en je hebt een week weer ingehaald!
Inmiddels is er een weekritme aardig ingesleten, al blijven de woensdag- en vrijdagochtenden niet mijn grootste vriend.. Maar dat was zeker te verwachten.
Aangezien ik met name 3de jaars- of mastervakken volg, kent iedereen elkaar al en zijn er overal groepjes. Veel contact met Duitsers heb ik dus niet echt tijdens college en vinden de internationale studenten elkaar toch wel weer gauw. Daarom heb ik op vrijdagochtend altijd een paar gezellige praatuurtjes bij Duits :)
Deze afgelopen maand stond wel een beetje in het teken van familie: zowel mijn mama als mijn zus zijn langsgekomen. Daarnaast moest ik veel leren voor mijn midterm waardoor ik mijn samenvatting bijna mijn kleine broertje is geworden...
Anyway, mama landde op vrijdag 15-11 in Berlijn. Helaas kon ik niet direct naar de toe omdat ik van half 9 tot 2 verplicht college had (wat een feest), maar gelukkig konden we elkaar om half drie in het centrum treffen :) en wat doe je dan: kop thee, stuk taart en bijkletsen! Daarnaast stond het weekend in het teken van zien hoe mijn dagelijkse leven eruit ziet: vrijdagavond met zijn tweeën naar zaalhockey, zaterdag mee naar een excursie voor Duits, zondag beetje wandelen in de omgeving van waar ik woon, maandag trui van de uni kopen en 's avonds met zijn tweeën naar salsa. Ondertussen konden winkels en lekkere restaurantjes uiteraard niet worden overgeslagen! Dinsdag was het weer heel vroeg opstaan, want mama moest naar het vliegveld, wat achteraf nog best een klus was. De kaartjesautomaat was alles behalve duidelijk waardoor we de eerste trein misten en moesten wachten op een koud perron. Daarna stonden we eerst aan de verkeerde kant van het station te wachten op de bus richting het vliegveld dus dat was met koffer en al rennen geblazen! Uiteindelijk toch de bus gehaald, die vervolgens enorm in de ochtendspits vast kwam te zitten. Aangekomen op het vliegveld was het snel thee drinken en inchecken! Was een super geslaagd weekend!
Mijn ochtend op de uni erna was iets minder. Gastcollege krijgen van een bedrijf die commentaar levert op Nederlanders, terwijl jij daar zit met te weinig slaap, wordt je niet heel vrolijk van. Resultaat: recht voor zijn neus op mijn telefoon gaan appen, facebooken etc.. Niet mest geslaagde college. Gelukkig was het gastcollege van Google de week erna wel interessant :)
De twee weken daarna stonden met name in het teken van studeren.. Mijn eerste midterm op komst en mijn eerste toets essay voor Duits. Laat ik eerst even het puntensysteem hier uitleggen: 1 is het hoogste en 5 is het laagste (ik weet het, het is even wennen..). Dus ik wil heel graag een 1 halen (hoor je mij in Nederland niet zeggen :P ). Voor mijn grammatica toets van Duits had ik 2 en voor mijn essay 1.3 :D vandaag heb ik mijn midterm gemaakt, dus dat resultaat moet ik nog krijgen.
Tussendoor hebben steph en ik nog een paar leuke feestjes bezocht.. Ik zag er bijzonde leuk uit als een kat op de erasmus blacklight party! Gelukkig zag iedereen er nogal belachelijk uit, dus daar viel het niet op. De terugweg daarentegen: het was inmiddels na 6 uur dus er zaten inmiddels alweer mensen in die richting werk oid gingen.. Nog een bijzonder leuk gesprek gehad met een oude vrouw die bijzonder veel bewondering had voor ons koningshuis (zat ik daar met mijn bezatte kattenhoofd...).
Afgelopen weekend was mijn zus Frederike hier. Even schakelen was dat wel voor mij: engels Duits Nederlands de hele tijd voor elkaar. Vrijdagmiddag kwam ze met de trein aan op Berlijn centraal station. Uiteraard met vertraging, want Nederlandse treinen kunnen ongeveer nooit zonder vertraging rijden. Vrijdagavond hebben we maar beide even laten zien hoe je in Nederland zaalhockeyt. Vrijdagavond maar thuisgebleven aangezien we zaterdag een excursie hadden voor Duits. We moesten naar de oude Stasi gevangenis en dat werkelijk aan de andere kant van Berlijn in een uithoek. Best heftig wat daar allemaal plaats vond.. Na de excursie zijn we nog wat gaan winkelen en daarna was het ook weer op tijd naar huis. Er was een Erasmus party gepland dus daar moesten wij uiteraard heen. Samen met steph hadden we een heel plan bedacht om free tegen een laag tarief binnen te krijgen (niet studenten uit Duitsland moesten een hogere entreeprijs). We stonden versteld hoe makkelijk wij met een HAN-studentenpas en heel weinig woorden haar naar binnen hebben gekregen als exchange student. Maar goed: gelukt is gelukt. Leuk avondje gehad en blijkbaar hebben wij een gave voor geld vinden! Dat komt uiteraard zeker goed uit op een feestje: nieuw bier!
Doordat zaterdag een mooi feestje was, was het zondag tijd om uit te rusten. 'S Avonds nog wel uiteten geweest bij Gabana ende avond afgesloten met bier, nacho's, kaarsjes en skypen met het thuisfront (inclusief een slapende hond)..
Maandag waren wij op missie: primark en cadeautjes voor iedereen thuis kopen en wonder boven wonder is alles nog gelukt ook. Zelfs voor papa en mama hebben we wat gevonden.helaas begon de dag iets minder prettig: bij de eerste stap buiten de deur zakte ik door mijn enkel (kluns dat ik ben..). Dat was dus een dikke enkel!
's Avonds hebben we Free's bezoek afgesloten met eten en gratis prosecco bij A18. Een flinke burger met friet stond er op het menu, we dont have any problems with that!
Dinsdagochtend was het weer vroeg op want het was tijd op richting het station te gaan.. Dit keer had de trein geen vertraging maar stonden we aan de verkeerde kant van het perron waardoor wij als een gek naar de andere kant moesten rennen. Gelukkig vond Free nog op tijd d'r stoel en reed de trein daarna weg. Vervolgens was het tijd voor mij om richting huis te gaan waar mijn samenvatting op mij wachtte..
Aangezien ik vandaag mijn eerste serieuze tentamen was en het dus ook compleet in het Duits was, was ik nogal zenuwachtig. Hele week druk zitten leren, maar donderdagavond nog een kleine andere bezigheid gevonden. Papa had in Nederland chocoladeletters voor mijn huis gekocht en mama had strooigoed gehaald. Door mama en Frederike waren deze inmiddels in Berlijn en ging ik cadeautjes maken voor mijn huisgenootjes. Voelde net alsof ik een kinderfeestje aan het voorbereiden was: voor ieder een zakje met strooigoed en een chocoladeletter, naam erop, briefje schrijven en klaar! Ze vonden het allemaal super leuk en zijn nu al verslaafd aan pepernoten, haha!
Vandaag begon als een regelrechte pechdag: gordijn open, kijk naar buiten en zie een sneeuwstorm.. Die storm die in Nederland was gister, was dus nu hier maar dan met sneeuw. Toch maar op tijd richting de uni gegaan, want ik moest en zou niet te laat komen voor mijn tentamen! Eenmaal bij het station, bleek er geen enkele trein te rijden omdat er een boom op het spoor was gevallen: gezellig! Er zouden bussen worden ingezet, maar wanneer had niemand een idee van.. Uiteindelijk ben ik met een normale bus een station verder gereden, van daar gelopen naar het volgende station, daar gerend om de bus te halen richting het station van de uni, en vanaf dat station weer gelopen. En dat allemaal in die leuke storm.. Uiteindelijk was ik nog op tijd en had de marketing afdeling besloten om het tentamen een half uur uit te stellen vanwege de slecht rijdende vervangende bussen. Eenmaal bij het begin moesten wij netjes achter elkaar staan in een rij en werd je studentenpas (of nou ja papiertje, we hebben geen pas), id en of je op de lijst stond gecontroleerd. Daarna mocht je plaatsnemen op een random stoel. Tentamen begon met een blad die je moest ondertekenen dat je alle uitleg had gelezen en dat je je zou gedragen tijdens het tentamen etc. Zonder handtekening was het niet geldig. Het tentamen was best zwaar. Ik doe er nou eenmaal beetje langer over dan normaal: eerst de vraag lezen, vraag vertalen, antwoord formuleren en daarna antwoord vertalen in het Duits. Dat zijn wel een paar stappen meer dan normaal, maar gelukkig mocht ik een woordenboek gebruiken. Hopelijk heb ik een beetje redelijk gescoord maar dat wordt nog even afwachten :)
De aankomende dagen zal ik nog een presentatie moeten voorbereiden (die ik hopelijk zelf niet moet houden), beetje bijwerken en vooral genieten van kerst in Berlijn. Op zondag 22 december ben ik 's avonds aan in Deventer om kleine twee weken in Nederland door te brengen. Op 3 januari ga ik dan weer deze kant op, want ja ik heb dan nog kleine 3 maanden voor de boeg!

That is it for now! Hou jullie op de hoogte!

Liefs Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 3639

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: