4 months down... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu 4 months down... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

4 months down...

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

22 Januari 2014 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik de tijdsbarrière van vier maanden alweer voorbij. Tijd vliegt, maar dat betekent helaas ook dat mijn tentamens eraan komen. En laten we beginnen dat ik echt van mijn universiteit hou qua tentamenroosters (ahum....). Om een lang verhaal kort te houden: ik heb al mijn 5 tentamens in 3 dagen achter elkaar. Leuk is anders zullen we maar zeggen.
Toen het rooster bekend werd ben ik dus maar als een gek begonnen met serieus leren voor mijn tentamens en ben inmiddels de ene na de andere samenvatting aan het schrijven. Bij sommige vakken zie ik het rooskleuriger in dan bij anderen om tentamen te maken. Ik heb namelijk eindelijk mijn midterm teruggekregen en jaja ik had zowaar een voldoende. Met mijn bonuspunten van mijn presentatie erbij, kwam ik tot de conclusie dat ik met 22% van het tentamen juist te antwoorden ik mijn eerste 6 studiepunten toch echt binnen heb. Maar zover zijn we helaas nog niet, want ik moet nog eerst die 22% halen..
Het enige vak waarover ik me werkelijk totaal geen zorgen hoef te maken, maar helaas ook niet meetelt voor mijn Learning Agreement, iis toch wel mijn Duits cursus: Met omgerekend een 10 (voor de kenners van het Duitse schoolsysteem: 1,0) voor mijn eindpresentatie over Vrouwen en Kinderpolitiek in de DDR en die toevallig ook nog eens 40% meetelt voor mijn gehele eindcijfer, hoef ik me niet heeeeeel veel zorgen te maken. Daardoor ben ik op dit moment ook aan het multitasken met mijn huiswerk: het scherm naast mij staat mijn Abschlussarbeit open die ik nog een keer moet doorlezen en corrigeren.
Sinds gister hebben we weer sneeuw in Berlijn. Het is ineens verdomde koud vergeleken met vorig weekend. Dus dat werd dikke jas aan, handschoenen aan, warme schoenen, you name it! Het ziet er wel leuk uit, maar de gladheid die erbij komt kijken, vind ik toch wel minder.
Vrijdag wordt het weer tijd voor bezoek en dit keer veel achter elkaar. Vrijdagavond mag ik mij na zaalhockey melden op Berlin Hauptbahnhof want dan staat Lisette op de stoep! Uiteraard is het mijn taak om haar alles van "mijn" Berlijn te laten zien :) Maar daar heb ik dan ook ruimschoots de tijd voor aangezien ze tot donderdag blijft. Dan heb ik donderdag om beetje bij te komen, maar niet te veel van op vrijdag staan mama en Fija alweer op de stoep! En dat wordt interessant, aangezien Fija voor het laatst in Berlijn was geweest toen de muur er nog stond: dus het wordt tijd om onder de Brandenburger Tor door te lopen!
Maar nu wacht mijn Abschlussarbeit toch wel weer op mij, aangezien ik nu twee talen weer door elkaar begin te halen en in mijn Abschlussarbeit Nederlands ga gebruiken..
So, bis später!

Liefs vanuit het koude en witte Berlijn,
Stefanie

  • 13 Februari 2014 - 15:28

    Riek Schulkes Dankbaar:

    Dag Stefanie
    Ben benieuwd of het nu lukt jouw te antwoorden.
    De tijd voor jou zit er nu bijna op maar het belangrijkste moet nog gebeuren n.l je tentamens,
    maar ik weet zeker , je gaat er voor.Succes en geniet van het voorrecht dat je hebt mogen studeren in het buitenland. Dan wil ik je nog bedanken voor de hele leuke kaart die je hebt gestuurd voor mijn verjaardag, ik was ontroerd.
    Dag Stefanie veel studie "genöegen" geniet nog van de cultuur in Berlijn en tot ziens,
    Lieve groeten van Omi en een dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 3641

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: