Long time, no see... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu Long time, no see... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

Long time, no see...

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

07 November 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Lieve allemaal,

Time for a new update! En wat voor een: vorige wek heb ik na een paar maanden weer Iris gezien. We zitten bij elkaar in het jaar van IBA en zij studeert nu een semester in Parijs. Het plan was om last minute een tripje te maken naar Praag en vervolgens door te gaan naar Berlijn om daar nog een paar dagen samen door te brengen. Donderdag hadden we eindelijk geboekt: zondagochtend richting Praag!
Zondagochtend was ik maar al te blij dat de wintertijd in was gegaan die nacht waardoor om 5 uur (!) opstaan toch nog voelde als een woensdag.. Stipt om zes uur stond ik buiten bij de bushalte met een paar hyperactieve Aziaten, waarvan ik nog steeds niet snap dat je zoveel energie kunt hebben op de vroege morgen (en nee ze hadden geen alcohol op). Tussen de zatlappen zit ik in de trein met mijn tas, op naar Funkturm, een soort lelijk namaak Eifeltoren die naast het grote busstation ligt. Ik was als eerste bij de bus waardoor ik een mooi plekje kon uitzoeken. Blijkbaar had ik onbewust een "business class" bus geboekt waardoor er redelijk comfortabele stoelen waren, we iets te eten en te drinken en (waar ik zeker niet ontevreden over was) wifi aan boord! Tijdens de busreis begon ik wel redelijk te twijfelen aan de muzieksmaak (van potc filmmuziek, tot armin van buuren mixtapes, tot britney spears, tot zelfs basshunter met boten anna) en filmsmaak (een soort vage film over reizende pinguïns op een ijsschots) van de buschauffeur. Na een kleine tussenstop in Dresden was ik na 4,5 uur al over in Praag waar Iris en twee vrienden van haar, Jason en Tanja, mij opwachtten.
Eenmaal aangekomen bleek er al problemen te zijn met ons appartement. We hadden een appartement gehuurd voor een mooi prijsje, maar daarvan bleek de verwarming kapot. Verwarming hadden we niet zozeer nodig, maar warm water konden we wel op prijs stellen. Uiteindelijk na wat te hebben onderhandeld met de verhuurder kregen we een "beter" appartement op en "betere lokatie": achter het station.. Toen we eenmaal de buurt hadden onderzocht, besloten we maar weer de onderhandeling aan te gaan: tijd voor appartement nummer 3! En wat voor een: voor dezelfde prijs kregen wij een 10-pesoonsappartement met grote keuken dichtbij het centrum. Daar konden wij uiteraard wel drie dagen vertoeven met zijn vieren!
De rest van de dagen in Praag kun je eigenlijk heel makkelijk samenvatten: heel veel zien, heel veel lopen en heel vaak versteld staan van hoe mooi die stad eigelijk is! Oh en versteld staan over het mooie weer uiteraard: met die enorm storm in Nederland liepen wij zonder jas in de zon buiten ;)
Op dinsdagavond zijn Iris en ik met de bus richting Berlijn gegaan. Na goed verlopen busreis waren we eindelijk om middennacht bij mij thuis. Even snel alles uitgelegd en toen was het snel slapen want ik had de dag erna verplicht college om 08.00 uur tot 12.00 uur.
Woensdagmiddag zijn we richting Potsdam gegaan wat net buiten Berlijn ligt en volgens mij net zo groot is als Tilburg qua het aantal inwoners. Er zou een buurt zijn in Nederlandse stijl met Nederlandse dingen. Eenmaal daar viel het toch een beetje tegen: een aantal gebouwtjes met typisch Hollandse geveltjes troffen we aan maar meer niet.. Toch een beetje jammer.
Donderdag moest ik dus wel even de indruk van Berlijn verbeteren, maar dat lukt goed aangezien Iris nog nooit in Berlijn was geweest. Tijd om even extreem toeristje te spelen! Mooie wandeling gemaakt in het centrum en haar alle belangrijke dingen laten zien. We boften het weer. Het is hier wel kouder, maar het was in ieder geval droog (wat ik volgens mij niet echt zo in Nederland is als ik alle berichten moet geloven). En wat uiteraard niet kon ontbreken: winkelen! Tip: ga geen simpel eettentje zoeken midden in een winkelstraat in Berlijn. Je vindt m namelijk pas na een hele lange tijd...
Vrijdag was Iris jarig! Helaas had ik eerst nog wel mijn verplichte language course, maar Iris kwam me opzoeken op de uni. Na te hebben geluncht met twee van mijn language course, was het tijd voor een kleine campus tour. Even heel snel laten zien hoe mijn faculteit eruit ziet, waar ik normaal altijd zit te studeren en waar ik college moet volgen.
Daarna zijn we op zoek gegaan naar een Halloween accessoire, die we helaas niet konden vinden. Aangezien het al 1 november was, hadden alle winkels alle Halloween zooi al weggehaald en stonden wij met lege handen. Dan maar zonder iets richting Halloween party.
Thuis hebben wij met mijn huisgenootjes pannenkoeken en brownie gegeten voor Iris dr verjaardag en daarna zijn we met Stephanie, Nina, Yardena, Iris en ik richting centrum gegaan. Want uiteraard een verjaardag moet je goed vieren: cocktailsssssss! Toen even later duidelijk werd dat de Halloween party niks was, zijn we eerst nog maar nog een rondje gaan drinken en daarna doorgereisd richting White Trash (die vage china meets hipster meets tatoo meets whatever tent van een paar blogjes geleden;) ) en hebben daar even een mooi feestje gevierd tot in de vroege uurtjes!
Zaterdag was daarom alweer bepaald: uitbrakken. En dan wel aan het water! Er ligt een meer bij mij om de hoek waar heel veel hardlopers, wandelaars, etc waren. Niks beters dan uitbrakken op een bankje aan een meer, met uitzicht over de natuur en een grote bak aardbeien! Helaas moesten we daarna wel weer snel naar huis want Iris haar bus vertrok weer richting Parijs daarvoor moesten we nog avondeten. Na een heerlijke pasta, snel richting de bus gegaan!
Toen ik eindelijk weer thuis (leuk hoor in de trein zitten met hooligans van herta bsc en schalke) was het tijd om bij te slapen en bij te werken voor de uni. Ik had toch wel een aantal colleges gemist en mijn studieboeken mistte mij enorm, helaas... Inmiddels alles weer redelijk bijgewerkt en heb ik morgen nog een college voor de boeg: mijn language course. Ik verheug me op 12.00 uur morgen. Eindelijk weekend! Daarna hoef ik nog maar een weekje te wachten en dan landt mama alweer op het vliegveld en wordt het tijd voor een paar daagjes moeder-dochter-tijd!
Dit was het weer voor nu, slaap lekker allemaal!
Liefs Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 3652

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: