En de vakantie is voorbij... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu En de vakantie is voorbij... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

En de vakantie is voorbij...

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

26 Oktober 2013 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we alweer bijna 3 weken verder sinds mijn laatste reisverslag, dus het wordt tijd voor en update!
Nadat ik officieel Berliner ben geworden, en nog even een taaltoets heb moeten maken (nummer drie alweer), heb ik de rest van de week niet bijzonder veel meer gedaan. Vrijdag stond de laatste activiteit van de Orientierungstage gepland: een boottocht door Berlijn. De boottocht was opzich wel redelijk: Het middelste stuk ging dwars door Berlin Mitte heen dus gingen we langs de Reichstag, de Dom, en door naar Oost-Berlijn (foto's volgen nog op facebook ;) ). Na de boottocht moest ik snel door naar de uni om me in te schrijven voor de language course Duits. Ik heb deze toch wel nodig om fatsoenlijke presentaties te geven en fatsoenlijke essays te schrijven, want to remind you: ALLES is in het Duits.
Nadat wij het weekend begonnen met onze gebruikelijke vrijdagavond stapavond, zaterdagochtend/middag brakke dag, was het 's avonds zo ver: Oktoberfest in Club A18! Aangezien niemand kleine pullen dronk (halve liters), moest ik er ook aan geloven en heb ik ook gezellig literpullen gedronken. Maar my god, die dingen zijn zwaarder dan je denkt, maar uiteraard smaakte het bier er daar niet minder lekker door ;)! Toch viel het me op dat er nog redelijk wat meisjes in een Dirndl gekleed waren (je weet wel, zo'n typisch Oktoberfestpakje voor vrouwen), aangezien mijn huisgenootjes en ik dachten dat er misschien een paar zouden zijn..
Maandag begon officieel het wintersemester 2013/2014, maar omdat ik zo mijn rooster heb gepland, begon de mijne pas de dag erna :P. 's Avond mocht ik al wel beginnen met mijn eerste "sport"cursus waar ik me voor opgegeven had: Salsa. Gelukkig is dat niet heel ver van mij vandaag dus kan ik lekker elke maandagavond op mijn fietsje erheen. Ik word nog steeds vreemd aangekeken waarom ik eigenlijk "zo veel" wil fietsen.. De les was compleet in het Duits, maar prima te volgen en het was leuk om een keer iets nieuws te leren :)
Dinsdag was het dan eindelijk zover: start van de colleges! Helaas, mijn vakantie zat er ook op.. Hier in Duitsland werken ze met Semesterwochestunden, hoeveel uur college je per week hebt in dat semester. Mijn aantal staat op 20 SWS en daarnaast komt mijn Sprachenkurs er ook nog bij. In the end heb ik een mooi totaal aantal uren per week van 23,5. Dit is wel pittig vergeleken met Tilburg. Aangezien hier alles in het Duits is, heb ik eigenlijk zoveel mogelijk uitleg nodig, dus dat betekent 23,5 uur per week in de collegebanken.
Dinsdag viel uiteindelijk nog wel mee, aangezien de meeste werkcolleges pas in de tweede week zouden beginnen en de meeste professoren het eerste college grotendeels gebruikten om het vak op te starten. Dinsdag had ik maar 2 colleges in plaats van mijn gebruikelijke schooldag: 10-18 uur. Daarentegen vond (ahum.. vind) ik de woensdag nog steeds redelijk pittig: om 08.00 uur begint mijn schooldag. Dus niet om 08.00 uur opstaan, maar om 08.00 uur in de collegebanken zitten! Dus om 07.15 uur in de bus zitten, uiterlijk! Dat valt me toch redelijk zwaar, maar toch wil ik dat college wel volgen. Ten eerste omdat het interessant is en ten tweede het vak wordt gegeven door een Nederlander ;) Donderdagochtend vrij komt dan werkelijk als een geschenk uit de hemel! Dat ik dan opnieuw tot 18.00 uur door moet, dat maakt me dan niet zo veel meer uit.
Ik begin elke vrijdag om 08.30 uur met Duits, behalve in de eerste week. Het viel uit, en uiteraard had ik dat weer eens niet gezien... Stond ik daar met mijn goed fatsoen. Aangezien mijn werkcollege, dat erna zou komen, pas de week erna zou beginnen, had ik om 08.30 uur 's ochtends opeens weekend.
En wat doe je dan in zo'n weekend, behalve naar een Erasmusparty gaan? Oh ja, studeren.. Want lezen dat moet ik hier veel doen (helaas..). Ik heb gelukkig een boek die in het Engels is, maar de andere zijn gewoon in het Duits. Moet toch wel beetje wennen aan colleges, boeken en opdrachten in het Duits. Google translate is nu toch steeds meer mijn vriend aan het worden! Maar ik denk dat ik er na een paar weken toch al gewoon aan gewend ben en dat het allemaal makkelijker zal gaan!
Even terug naar vrijdagavond: voordat ik naar de Erasmusparty ging met mijn huisgenootjes, had ik sportcursus nummer 2: zaalhockey! Na weken mocht eindelijk mijn stick uit de kast worden gehaald. Ik ging toch best gespannen naar de training omdat ik niet zeker wist dat er een keeperstas aanwezig was en ik dus misschien mijn zaalhockeyskills als speler moest tonen. Thank god had de zaalwacht een keeperstas voor mij. Toch zitten er wel een paar gebreken aan: de spullen zijn gemaakt voor een vent van 1.90 meter dus is alles "ietsjes te groot" voor mij, ontbreken er nog een aantal dingen en is de helm bijvoorbeeld half kapot. Maar beter iets dan niets! Na een training van 1,5 uur waarbij ik one of the guys was (er waren alleen maar jongens en één meisje), ben ik snel naar huis geracet om me klaar te maken voor de party. De Erasmusparty was in een oude bioscoop en was bedoeld voor met name internationale studenten van alle universiteiten in Berlijn (Technische Universiteit, Humboldt Universiteit en Freie Universiteit). Dat was dus een enorme drukte, maar dat neemt niet weg dat het een zeer toffe avond was (bewijs: aankomsttijd thuis was 07.35 uur). Snel wat uurtjes slaap meegepakt om vervolgens maar weer een brakke zaterdag tegemoet te gaan.
Dinsdag begon mijn eerste echte week compleet met alle colleges. Dus voor het eerst de 23,5 uur uitzitten. Ja, dat is lang.. Maar opzich, heb ik een goede keuze gemaakt qua vakken. Ik vind ze namelijk wel interessant waardoor de colleges al in gedachten iets minder lang duren! Gisterochtend ook voor het eerst mijn language course gehad. Dat kan ik eerlijk gezegd meer beschouwen als een leuk praat groepje op de vrijdagochtend waarbij we ook nog aan je lees, presentatie, grammaticaskills werken.
Deze week heb ik ook nog mooie plannen gemaakt: ik vertrek morgen heel vroeg richting Praag! In Praag zal ik Iris en twee vrienden van haar ontmoeten en zullen wij de stad voor een paar dagen onveilig gaan maken! Dinsdagavond zullen Iris en ik terugreizen naar Berlijn en zal zij daar nog een aantal dagen blijven (inclusief haar verjaardag!). Mijn tas staat inmiddels halfvol gepakt klaar, mijn wekker is gezet en geld is gehaald (in Praag betalen ze helaas niet met de euro).

Nog een paar dingen die me over het algemeen zijn opgevallen over mijn tijd hier:
- Op de FUB is alles niet heel duidelijk geregeld: ik heb inmiddels voor bijna elk vak een mail moeten sturen omdat iets niet lukte (blackboard, campus management aanmelding, verkeerde informatie, etc.). Ook vonden ze het leuk om last minute de vakkenlijst te veranderen waardoor ik nieuwe vakken moest kiezen
- Op niet elke uni wordt er zo streng gedaan over welke vakken je wilt volgen: op de UvT moet je vakken volgen binnen je vakgebied om je 30 ECTS te vullen. Wat je daarnaast doet, is voor hen niet belangrijk. Ik zit bij de meeste vakken bij niet bijzonder veel exchange studenten, omdat de meeste ook studiepunten krijgen voor talencursussen of seminars over de geschiedenis van Berlijn.. Beetje jammer...
- Berlijn blijft me verbazen met wat de stad allemaal te bieden heeft. De stad heeft altijd wel weer iets nieuws
- Mijn universiteit wordt overspoeld met Italianen, Franzosen (en dan met name van Sciences Po die allemaal Politikwissenschaft studeren), en Aziaten. Maar nogmaals: bijna geen Nederlanders, en zeker niet in mijn faculteit..

Dit was het even voor nu! Aangezien mijn wekker om 05.00 uur alweer gaat, moet ik toch wel even gaan afsluiten om mijn tas verder in te pakken.
Volgende week nieuwe blog over oa mijn (hopelijk) leuke tijd in Praag!

Liefs Stefanie

  • 28 Oktober 2013 - 19:41

    Guus:

    Beste stefanie,

    Via google kwam ik op deze site en toevallig zit ik ook in Tilburg op de universiteit en studeer economie en bedrijfseconomie en ben ook aan het kijken voor een exchange in Berlijn voor volgend jaar. Mijn vraag aan jou nou is waarom de Vrije universiteit en niet de Humboldt Universiteit? En is het mogelijk ook sommige vakken in het engels te volgen?

    Gr Guus

  • 29 Oktober 2013 - 09:10

    Stefanie Schulkes:

    Hee Guus,
    Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in Berlijn. Qua stad maak je in ieder geval de juiste keuze ;)
    Waarom ik voor de FU heb gekozen in plaats van de HU, komt eigenlijk dit de exchange office van de UvT. Beide universiteiten zijn gewoon goede universiteiten, dus daarom had ik ze beide op mijn lijstje geplaatst. Uiteindelijk ben ik toegelaten tot de FU en niet tot de HU. Als je heel graag een uni in het centrum wilt, dan is de FU niet ideaal. Het ligt wel een eindje buiten het centrum, maar het openbaar vervoer is hier sowieso goed geregeld!
    Ik weet niet precies hoe het staat met de vakken op de HU, maar wel hoe het staat op de FU. Als je naar www.fu-berlin.de/vv gaat dan kom je uit bij de course catalogue. Je "Fachbereich" is dan "Wirtschaftswissenschaftslehre". Betriebswirtschaftslehre is dan bedrijfseconomie en Volkswirtschaftslehre is dan voor economie. Daar kan je kijken wat voor een vakken er worden aangeboden in het semester en ook of ze in het Engels of Duits zijn, maar al mijn vakken zijn in ieder geval in het duits.
    Misschien een tip: ga naar de exchange office van de UvT en vraag of je misschien contactgegevens kan krijgen van studenten die nu op exchange zijn bij de HU. Daar kan je waarschijnlijk ook mijn emailadres opvragen voor nog eventuele vragen die je hebt!
    Heel veel succes met je keuze!

Tags: Berlijn, Exchange

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 3651

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: