First days in Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu First days in Berlin - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

First days in Berlin

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

22 September 2013 | Duitsland, Berlijn

Ik ben nu twee dagen in Berlijn. De reis afgelopen vrijdag is redelijk goed verlopen op die ontzettend saaie lange A2 snelweg richting Berlijn en de file na.. We waren bij aankomst toch wel redelijk moe en daarom zijn we maar als eerste even richting mijn kamer gegaan om mijn sleutel op te halen en spullen te dumpen. Na al mijn gegevens te hebben genoteerd en de halve huur te hebben betaald (hoppa daar gaat mijn geld..), kreeg ik dan toch eindelijk de sleutel van mijn nieuwe kamer. Ik woon in een Wohngemeinschaft wat lijkt op een groot appartement met open woonkamer/keuken, badkamer en twee gangen met daaraan in totaal zes kamers. Net wanneer ik net mijn sleutel heb, is er niemand in huis thuis (heel handig..), maar dat meisje van de balie kon mij wel vertellen dat het in ieder geval een vrouwenhuis was.
Mijn kamer is gelukkig al gemeubileerd waardoor ik niet weer een aantal tripjes naar ikea moest plannen voor mijn meubels. Aangezien ik in augustus al hier was met mijn ouders en zus had ik al een idee van hoe de kamer eruit zou zijn. Heel basic: bed, bureau, stoel, kledingkast en schapjes. Daarom heb ik in Nederland toch nog een paar spulletjes gevonden en gekocht zodat ik mijn kamer toch een beetje eigen kon maken. Ik moet er me namelijk wel zes maanden in thuis voelen ;)
Toen we vrijdag eenmaal alle spullen hadden gedropt en netjes een briefje voor de huisgenoten hadden achtergelaten, zijn we doorgereden naar het hotel waar mijn ouders nog verblijven tot dinsdag. We gingen maar op tijd slapen want het enige interessante op tv was een documentaire in het Duits over Jan Smit, zijn muziek en Volendam. Niet heel interessant dus..
De volgende dag gingen wij Berlijn verkennen. Aangezien de winkels op zondag gesloten zijn, kun je beter op zaterdag het centrum in. Eenmaal aangekomen in het centrum gingen wij richting Alexanderplatz om vervolgens een beetje rond te lopen en te gaan winkelen. Daar had ik uiteraard totaal geen moeite mee ;)! Maar daarnaast moest er uiteraard nog wel wat aan cultuur worden gedaan, dus hebben we nog een aantal dingen bekeken zoals de Brandenburger Tor. Na kriskras door het centrum te zijn gereisd met de U-bahn en S-bahn en te hebben gegeten in een cafeetje met zebrabehang (no joke, het was paars behang met zebra's erop), gingen we richting het appartement terug. Duitse tv heeft mij opnieuw niet echt kunnen boeien omdat het non stop over de verkiezingen gaat die vandaag (22-9) zijn geweest.
Vanochtend was het dan eindelijk tijd om naar mijn kamer te gaan en alles uit te pakken. Dat duurde wel even aangezien mijn lieve mama het toch nog nodig vond om alles schoon te maken (ook al was het voor mij al schoongemaakt..). Inmiddels heeft alles een plekje gevonden en zit ik ondertussen foto's uit te knippen om die nog op te hangen. Het begint al echt een beetje mijn plekje te worden, dus hier kan ik me de aankomende paar maanden wel thuis voelen!
Gelukkig was er vanochtend een huisgenootje thuis. Het is een Duits meisje uit Berlijn dat studeert aan de universiteit van Potsdam. Ze kwam net uit haar bed toen ik druk bezig was met mijn stoel in elkaar te schroeven. Ze heeft me even het een en ander uitgelegd over hoe alles hier werkt en waar alles staat. Internet is daarentegen wel een probleem. Het internet wat hier wordt aangeboden door de Studentendorf zelf is hetzelfde als die van de universiteit van Tilburg, maar de ontvangst is slecht op mijn kamer, hij vraagt non stop opnieuw mijn inlogcodes en wachtwoord en hij werkt alleen maar op mijn computer (ben dus ook even niet bereikbaar op what's app..). Dinsdag komen mijn andere Duitse huisgenootjes en die hebben het wachtwoord van het andere internet. Hopelijk ben ik dan weer iets beter bereikbaar! De laatste 2 huisgenootjes zullen binnen deze twee weken arriveren. Hopelijk zijn zij een beetje gezellig want eentje van hen wordt mijn buurvrouw en de andere wordt mijn overbuurvrouw.
Nadat alles op zijn plekje stond en mijn hele kamer citroenfris rook, zijn we richting het centrum gegaan met het OV (serieus de NS kan hier nog wat van leren!). In Duitsland zijn ze wat traditioneler en zijn de meeste winkels, zelfs in het centrum, op zondag gewoon gesloten. Voor de H&M, die toevallig wel open was, stond zelfs een vakbond te protesteren dat zondag een vrije zondag moest zijn en de winkels moeten sluiten! Apart idee als je nagaat dat de appie bij mij om de hoek in Nederland gewoon elke zondag open is en ik dat dus hier echt niet hoef te verwachten!
Vanavond wordt mijn eerste nachtje op mijn kamer. Hopelijk slaap ik een beetje goed want morgen staat weer een vol dagje Berlijn op het programma. Ook wordt morgen de laatste dag dat papa en mama er zijn. Vanaf dinsdagmiddag wordt het dus echt all by myself hier bij de buren! Gelukkig beginnen de orientation days pas op 30 september en mijn eerste college pas op 14 oktober (ja ik heb nog steeds vakantie!). Genoeg tijd dus over om de buurt hier en in het centrum te gaan verkennen!
Dit was het voor nu. Over een aantal dagen een nieuwe update met nieuwe ervaringen vanuit Berlijn!

Vanuit Berlijn, weltrusten!
Liefs Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 3650

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: