Welcome to the Freie Universität - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu Welcome to the Freie Universität - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Stefanie Schulkes - WaarBenJij.nu

Welcome to the Freie Universität

Door: Stefanie Schulkes

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

07 Oktober 2013 | Duitsland, Berlijn

Lieve allemaal,

het wordt weer eens tijd voor een update vanuit Berlijn!
Woensdag was het eindelijk zover: tijd voor de eerste verplichtingen op de uni. Ik was duidelijk mijn wekker niet meer gewend. Zeker niet vanwege het feit dat mijn bovenbuurman het leuk vond om rond 11 uur super veel lawaai t gaan maken in zijn kamer. Het leek wel op een soort insanity workout :s en om vijf uur vond een of ander keffertje het leuk om de hele buurt bij elkaar te blaffen. Maar goed, om 9 uur vertrokken we richting de bus. De uni ligt niet heel ver weg maar is het makkelijkste te bereiken met de bus en vervolgens met de U-bahn. Half uurtje later sta je op de uni. Eenmaal daar aangekomen werden we met alle internationale studenten in een grote collegezaal gepropt (er was te weinig plek, dus ja gepropt!) om vervolgens uren te luisteren naar allerlei uitleg die 2 keer zo lang duurde als nodig was: alles moest eerst in het Duits en daarna in het Engels. In de pauze heb ik me ingeschreven voor een boattrip die aankomende vrijdag plaatsvindt. Ben heel benieuwd en hopelijk valt het weer een beetje mee. 's Middags kreeg ik het leuke nieuws te horen dat ik opnieuw een taaltest kon gaan maken. Dit zou dan dus de derde zijn sinds begin augustus. Die van Tilburg accepteerde ze helaas niet en die ene die ik voor hen heb moeten maken in augustus was niet meer "up to date". Toch maar netjes ingeschreven voor de test omdat ik anders geen talencursus hier mag volgen en die heb ik toch wel nodig om uiteindelijk een goede presentatie te kunnen geven of een essay te schrijven. 's Avonds hebben we in Club A18 onder het genot van een biertje (het blijven nog altijd alleen maar halve liters) kunnen zien hoe Arjen Robben die Nederlandse eer hoog hield namens Bayern.
Na een dagje uni was het gelijk al tijd voor een vakantiedag: donderdag was het de dag van de Eenheid. Coca Cola had een groot festival georganiseerd bij de Brandenborger Tor. Uiteraard gingen mijn huisgenoten en ik dat even ontdekken. Er stond een ontzettend groot podium, veel tentjes met eten, drinken, en allerlei andere zooi en een paar attracties. Aangezien ik toch een beetje mijn hoogtevrees de baas wilde zijn ben ik meegegaan in het reuzenrad. Het uitzicht was echt super mooi. En heel toevallig zaten wij uiteraard weer bij Nederlanders in het karretje. Ik kon ze gelukkig een beetje helpen met waar ze allemaal nog naartoe konden gaan.
Het podium stond daar uiteraard niet voor niets: eerst was er een soort mega karaoke ding aan de gang met de ene keer goede en de andere keer iets minder goede zangers (nee meisje, als je denkt dat je kan dansen als Beyoncé, betekent dat niet dat je ook gelijk kan zingen als dr...). Daarna kwam Y-TITTY optreden. Dit is een Duitse groep van drie jongens die parodieën maakt in het Duits van bekende nummers. Zij waren wel echt super goed en enorm grappig! Na een matig optreden van Laserkraft 3D (nein mann, ich will noch nicht gehen, ich will noch ein bisschen tanzen) en een of andere onbekende zwitser, was het tijd voor de hoofdact: the Wanted. Met bevroren voeten, handen, oren en weet ik wat nog meer, hebben wij the Wanted nog gehoord (inclusief het stuk waarbij hysterische fans op het podium mochten komen was hilarisch: al die meisjes janken janken janken, haha).
Vrijdag was het weer vroeg op: tijd voor een campustoer. Dit keer had je de rondleiding met mensen van je eigen faculteit. Het was allemaal een beetje rommelig maar ik heb in ieder geval wat mensen leren kennen.
's Middags heb ik dan toch maar weer mijn fiets van stal gehaald om naar Zehlendorf te fietsen. Ik wordt eigenlijk toch wel een beetje lui namelijk, ik pak eigenlijk altijd wel de bus. Maar fietsen is hier wel met gevaar voor eigen leven: de fietspaden liggen hier of op straat of midden op de stoep en ze worden vaak omgeven door grote bomen. Doordat het hier nu winter wordt komen er non stop eikels, kastanjes etc. met een rotgang naar beneden. Niet heel leuk om op je kop te krijgen...
's Avonds was er de welcomes party in Club A18 met opnieuw gratis prosecco voor de vrouwen. Daar moesten wij uiteraard gebruik van maken! Na een paar glaasjes prosecco zijn wij met OV naar het centrum gegaan. Het plan was om naar een Irish pub te gaan en daar mee te doen aan een karaoke avond (oh god....) maar toen we daar eenmaal aankwamen, bleek hun website niet te kloppen. In plaats van karaoke was er een optreden van een of andere Ier. Dus besloten we na niet al te lange tijd op zoek te gaan naar een ander café. Uiteindelijk belanden wij bij een of ander disco/jaren 80/moderne muziek feest in Café Burger. Het was opzich een beetje mooi feestje, zeker als je pas om 6 uur weer richting huis gaat. Dus ja, de zon was inmiddels alweer op toen ik eindelijk in mijn bed lag. Toch nog maar even snel papa en mama berichtje gestuurd 's ochtends omdat zij 28 jaar getrouwd waren!
3 uur later was ik alweer wakker aangezien een of andere malloot om 10 uur wilde gaan klussen ergens in het gebouw dus de hamer, boor, schuurmachine en wat dan nog werden goed gehoord in mijn kamer. Zaterdag maar gelijk een brakdagje van gemaakt met een beetje series kijken en 's avonds nog een biertje doen bij A18 (toch handig een café zo op je wooncampus).
Zondag ben ik begonnen met een beetje studeren voor mijn language test die ik maandag ingepland had. Maar toen ik eenmaal hoorde dat Shot dames 1 kampioen was geworden en dat we dus aan het einde van het jaar play offs gaan spelen (WOEHOEEEEEE! SO PROUD OF YOU GIRLS!), was mijn concentratie snel weg. Uiteindelijk heb ik mijn sportspullen aangetrokken en ben ik even 5 kilometer gaan hardlopen om mijn kop een beetje rust te geven. Hier rennen is toch wel beetje anders dan in Nederland aangezien je hier gewoon geen een vlak stuk hebt... trust me, ik voel het nu goed in mijn benen!
Vandaag heb ik voor het eerst iets proberen te printen op de uni. Met de nadruk op proberen, aangezien ik 30 minuten bezig ben geweest met het begrijpen van het systeem! uiteindelijk is het allemaal toch gelukt en dat was ook wel nodig, want deze papieren heb ik morgen nodig bij bürgeramt. Daarna moest ik snel door naar het Sprachenzentrum want daar had ik mijn test. Die ging helaas minder goed dan ik wou: B1. Helaas, maar hopelijk kan ik vrijdag nog voor elkaar krijgen dat ik bij een B2 language course kan aangezien ik dat had gehaald bij mij beide testen die ik ervoor heb gemaakt.
Eenmaal thuis aangekomen heb ik mij gebogen over de formulieren die ik moet invullen om me in te schrijven bij de gemeente hier. Na veel pijn en moeite is het gelukt en kan ik me officieel vanaf morgen een Berliner noemen :D!
Straks is ladies night bij Club A18 dus opnieuw prosecco voor ons! Dat mogen we uiteraard niet missen!

Tot snel!
Liefs Stefanie

Tags: berlijn, exchange

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Mijn naam is Stefanie Schulkes, ben 20 jaar en studeer in Tilburg. Ik ga voor mijn studie International Business Administration 6 maanden in Berlijn studeren. Op deze manier wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn verblijf daar.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 3653

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 31 Maart 2014

Exchange Berlijn

Landen bezocht: